Angela Popova tekent en schildert vrouwen als diva’s en kwetsbare modellen vol oorspronkelijke schoonheid, wat zich niet laat meten aan een systeem. Zij lijken uit een sprookje ontsnapt te zijn en hebben de onschuld van hun kindertijd weten te behouden in een wereld met harde machtsverhoudingen. De vrouwen lijken een verbond te koesteren met de natuur. Ook wanneer dit een vervuilde modderstortplas betreft?


Popova verbeeldt voor deze tentoonstelling contrasten, tussen bijvoorbeeld een vrouwfiguur die met haar zintuigen opgaat in een ongerept ogend natuurgebied, dat schade is berokkend wegens vervuilende werkzaamheden. 
De mensen en dieren van Popova gaan onderling een relatie aan en staan hierbij bloot aan de elementen en menselijke ingrepen in het landschap. 
 


Popova portretteert de vrouw als onafhankelijk wezen, opererende vanuit een magische bubbel. De kijker wordt meenomen in een verlangen naar zachtheid en eenheid met de wilde innerlijke natuur, die vaak nog ongerept in tienerdromen verborgen ligt en gaandeweg in het leven verdrukt kan raken in de maatschappij. Welke invloed heeft een oorlog zoals in Oekraïne bijvoorbeeld op het leven van jonge mensen en hun dromen?




De alomtegenwoordige kracht van water – waar de mens van origine uit voorkomt – gaat een fluïde spel aan met de grillige schoonheid van de vrouw. Waarbij de impact van exploitatie en geweld op de natuur, subtiel met de gevoelige aard van de vrouw verweven raakt.


De feminiene aspecten van het menszijn drukt Popova uit via intuïtieve teken- en schilderwerkwijzen. Zo kan zij haar praktijk, die o.a. begon in de wereld van bodypaint verder naar een geïdealiseerde 2D dimensie trekken. Waarbij verleidelijke figuren kijkers verrassen met hun tedere en soms opgejaagde leefwereld.